Bekijk
Steenstraat 11 | 5961 ET | Horst T: 077-3982439 | E: mt.8759@ah.nl
Laatste nieuws
Meer blogsAlbert Heijn test plasticvrije groente- en fruitafdeling
Geplaatst op 25 March 2019 om 15:18 door
3213 keer gelezen
• 100 Ongekoelde groente- en fruitproducten zonder plasticverpakking.
• Doel: testen hoe het gaat met kwaliteit en houdbaarheid.
• Streven naar besparing van minimaal 270.000 kilo plastic op jaarbasis.
• Start bij Albert Heijn Genderenplein Hoofddorp.
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.
Plastic vooral ergernis bij groente en fruit
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”
Groente en fruit zonder plastic
Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
• Doel: testen hoe het gaat met kwaliteit en houdbaarheid.
• Streven naar besparing van minimaal 270.000 kilo plastic op jaarbasis.
• Start bij Albert Heijn Genderenplein Hoofddorp.
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.
Plastic vooral ergernis bij groente en fruit
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”
Groente en fruit zonder plastic
Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25